BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, February 23, 2011

Jangan Disalah Erti SIkap & Rasa Ini

Mengimbau kembali bermula kisah, di mana pandangan mata mula terpaku pada seorang bergelar wanita.. Benar lembut perwatakan, seiring dengan keperawanannya.. Halus pekerti, tingkah laku serta tutur katanya.. Pada awalnya pandangan sekadar melihat hiasan alam, yang nyata dialah hiasan yang diciptakan di dunia.. Namun lama kelamaan timbul keinginan, meluah sapaan setelah kerap kali bersua, yang hanya kekal berteman pandangan mata..

Ibarat roda yang berputar, begitulah beralihnya waktu, hari saban hari berlalu bersama setekad rasa untuk mula menyapa.. Aku terdiam, di suatu sudut mengatur buah pemikiran.. Bagaimana langkah perlu ku atur, perlu ku ambil sebagai gerak mula? Walhal tiada langsung rasa terpaut pada mulanya,namun perasaan bagai ku tak mampu mengerti.. Mengapa harus wujud, lahir rasa segan, hinggakan tiap kali bersua, berselisih, mulut seringkali gagal berbicara, pandangan gagal ku pertahan pada wajahnya..

Dengan peredaran zaman serba moden, kelengkapan perhubungan yang tiada sempadan, aku mengatur gerak, sekadar menyapa dalam talian.. Asalnya segan, tapi bersama saki baki kekuatan aku pertahankan langkah yang sudah ku atur.. Perbualan berteraskan cetakan huruf, dari asalnya sedikit kaku mulai rancak, namun rancak hanya dalam medium maya, realiti masih belum hilang rasa yang bernama “SEGAN“..

Pernah jua dilontar persoalan padaku, mengapa aku bagai punya 2 perwatakan, rancak sekadar di talian maya, jauh berbeda pada realitinya.. Usahkan tegur, pandangan juga sering beralih arah.. Sering jua dia merasakan diri ini tiada kesudian untuk benar2 menganali satu sama lain..

Maaf, maaf ku pohon andai perwatakan ini seringkalu meragukanmu,  bukanlah hilang kesudian ku buatmu.. Setiap apa yang berlaku punya penjelasan yang adakalanya tak termampu ku luah dalam bicara kata.. Benar pada perhatian mu aku seringkali memaling muka dari mu, sedangkan saat tiada sedarmu, aku seringkali perhatikanmu.. Benar jauh sekali ku tegur, mengalun suara pada mu bila bersua, apalah daya aku terlalu kaku, diselami rasa segan dan malu, rendah rasa diri.. Kerna bagiku, kau terlalu utuh pekerti, terlalu ku sanjung budimu..

Dalam segan inilah, dengan pekertimu lah, hati mula terdetik satu rasa, rasa yang tiadalah asing lagi, rasa yang juga bakal memperjudikan segala pelusuk hati.. Dan rasa inilah makin menghanyutkan aku dalam lautan keseganan terhadapmu.. Sengaja ku selindung, sengaja aku biarkan kerana aku mengerti, siapa aku, siapa dirimu, tahap dan kedudukan, pemikiran, dan mungkin rasa jua jauh bebeza.. Tambahan kau bukanlah sekuntum haruman yang mekar di laman terbuka..

Rasa yang timbul, kian becambah hinggakan tak mampu nak ku kawal, terpaksa aku jauhkan, terpaksa aku beralih sementara.. Namun langkah yang diambil bukanlah mengundang kebaikan, malah kian kau rasa aku hanya mempermainkan.. Biarlah ku jelaskan sekadar mampu, bukan ku benci, bukan ku tak sudi.. Bukan ku jemu dan bukan ku tak ingin menyapamu.. Namun dalam hati ini terkandung rasa, harapan setinggi petala.. Aku hanya mampu menahan membendung hingga kian menjeruk di dasar hati.. Memang ingin ku relisasikan talian maya pada realiti, namun masa terlalu mencemburui..

Kenang kembali tutur kata yang terlah terluah, kenang kembali masa yang telah kita lalui, cuba kau selidiki.. Mohon kau perhati.. Bukan ku mahu menyusun teka teki, bukan ku atur ungkitan, bukan ku sengaja mengalas alasan..

Mungkan tiba masa kau kan mengerti, apa yang terkandung, apa yang igin ku sampaikan.. Sejuta maaf, kuhamparkan bersama sepuluh jemari..  Sedarlah, disini hanya mampu ku puja dari kejauhan.. Mohon kau jangan lagi salah erti, mohon kau jangan pernah membenci..

0 comments: