BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, May 18, 2011

Tinggal Mu Dengan Benci.. Pergi Mu Dengan Kasih Ter-Qielan


“ Apsal ko ni Zul.. Menung jauh je.. Ape lak masalah ko kali ni?” Tegur Badrul.. Membuatkan aku tersentak sebenak.. Aku hanya membalas seraya rasa yang kembali berkabung dalam hati.. “Zul.. Oit..! Macam ayam berak kapur dah aku tengok ko ni.. Pahal? Balas si Badrul lagi.. Lantas dia melabuhkan diri sebelah aku sambil menghisap Rokok Canyon yang baru dinyalakan..

“Ni ha..” Sambil menunjukkan tex msg yang baru diterima.. Tiada lain dari ex yang dulunya pernah aku puja bagai nak mati.. “Udah2 la Zul, ko jugak ckap dulu, lepas pe yang dah die buat kat ko, ko dah nek nyampah benci gile dah kat die an?” Lantas digelengnya kepala dengan hidung yang menghambur kepulan asap.. Betul memang dulu aku sakit hati sangat.. Sayang yang disemai, harapkan tumbuh berbunga, tapi belum sempat bercambah dah diracun benihnya..

Setelah 2 tahun berlalu, baru kini msg dihantar.. “Dah pe yang dia nak?” tanya Barul yang mula rancak sifat inquiry nye.. “Tanya khabar, mintak maaf.. Bad, dah 2 thun Bad, skang baru tergerak ati nak mintak maaf? Slame ni pe yang aku rase ade die kesah?  #$%#^&@..!!!”

“Entah la.. terpulang pada ko.. Yang menanggung rase tu ko.. Aku nak ckap lebih pon idak la reti, ko kan tau PlayBoy cam aku ni mane reti nak toching2 ni.. Pasang ramai je yang aku thu.. Dah lame ke die msg ko?”

“Dah dekat seminggu pon..”

“Gini lah.. hal peribadi ko, ko nilai la cne yang terbaik..” Jawab si Badrul.. 

Bila difikirkan balik ape yang Bad cakapkan tu, buat aku pertimbangkan sesuatu.. Jauh dalam sudut hati aku, memang aku sayangkan die.. Mia, gadis kecik molek, periang orangnya.. Walaupun dah 2 tahun berlalu, gelagat die masih lagi terbanyang kat mata aku.. Telinga ni still terngiang-ngiang dengan gelak tawa, suara die.. Hati jangan cakap lah, kalau dah mata ngan telinga pon dah tak betol camtu..

Walaupun msg die aku reply nak tak nak, die still jugak try bukak point tuk merancakkan msg kitorang.. Aku bukan lah nak jual mahal, tapi still tak dapat trima pe yang dah die buat 2 thun yang dulu.. Aku Cuma nakkan penjelasan, bukan ungkapan maaf yang terpapar dalam screen handset atau yang bergema kat earphone mobile aku ni.. Tapi yang aku trima juz ucap sesalan, mintak maaf..

“Hope that u can forgive me.. Coz i dunt now how long i can survive here, hope it’s not to late to have ur forgiveness..” sekeping lagi pesanan aku dapat dari die.. Makin sakit hati bila baca text camtu.. Ape tadak modal len ke? Nak aku maafkan skalipun, face-on lah.. Byak bnde yang terbuku yang aku tak puas hati, yang aku nak tanya.. Bukan senang2 je nak forgiveness cmtu je.. Bentak hati aku makin membuak-buak, kadang terasa diri ni juz tuk kene game je..

Hari terus berlalu, dah boleh kata saban hari memang aku bertemankan msg yang dihantar Mia.. Mungkin sebab aku masih punya rasa, hati ni mula berlembut.. Tapi taklah bermakna aku bagi muka sangat kat die.. Juz msg biasa2 je.. Sering kali jugak die caring sal aku.. Selalu tanya khabar, makan minum aku, kat mana aku.. Dan kadang2 tolak ansur die jelas jauh skali berbeza dengan dulu.. Kadang aku terfikir, ade kemungkinan ke die nak balik semula cam dulu?

Perasaan mula berputik balik.. Aku kalah dengan ego aku sendiri, sampailah satu ketika aku meluahkan harapan untuk kali yang ke 2.. “Maafkan Mia, buat masa ni Mia nak fokus pada study.. Soal tu biarlah kemudian je.. Lagipon Mia banyak nak kejar.. Zul pun mesti nak atur hidup Zul jugak kan? Soal jodoh tu, kalau dah takdir kita bersama takkan lari kemana..” Sekali lagi aku dihampakan.. Benar apa yang Mia cakapkan, tapi dia lupa, dialah segala semangat untuk aku sampai ke tahap yang aku capai skang ni..

Aku Cuma terdiam, sedang fikiran bercelaru memikirkan macam2..  “Apa motif Mia datang balik? Apa motif Mia caring ngan Zul, selalu amik tahu pasal Zul.. Seolah cam kite tak penah putus.. Zul nak tanya Mia, Mia still ada feel ngan Zul?”  desak aku pada Mia.. Sekadar nak tahu, apa dasar sebenar layanan die pada aku selama ni..

“Zul, tentang perasaan tu kita ketepikan jela ok.. Mia Cuma nak baik dengan semua orang.. Mia tahu selama ni Mia banyak buat salah pada Zul.. Anggaplah layanan Mia ni tanda Mia ikhlas mintak maaf dari Zul sementara Mia still ada kat sini..” Tak tertahan dah rasanya.. Hati ni bagai nak meletup.. Apa dia ingat dengan cara permainkan rasa hati aku ni cara betul nak mintak maaf? “Mia, bukan camni ok..” Layanan die bagi aku umpama nak menangi, nak tawan balik hati aku.. Tapi rupanya...?

“Mia, Zul boleh maafkan Mia, tapi Zul nak tahu sebab kenapa Mia tinggal Zul ngan tergantung camtu je dulu..? Apa Mia ingat Zul kat sini foya-foya ke? Pasang lain? Mia layan Zul camni, tambat hati Zul balik, juz skadar nak mintak maaf? Mia, perasaan bukan permainan cara nak dapatkan maaf lepas 2 tahun Mia hilang tanpa ambil tahu Zul ni camne.. Sudahnya Mia couple len Mia ingat Zul tak tahu?”

Memang terkilan sangat, dan rasa benci mula membuak dalam hati aku.. tak sampai sesaat hati yang dulunya kembali lembut jadi keras macam besi.. Berkarat dengan permainan rasa.. “Zul.. Maafkan Mia.. Mia tak tahu lagi dah camne nak mintak maaf ngan Zul..”

“Bukan semudah tu Mia.. Cukuplah permainan semua ni.. Salam..!!” Butang sending aku tekan dengan rasa yang tak mampu nak aku gambarkan.. Tak lama kemudian terdengar deringan hanset.. Aku capai, tertera pada screen “Mia Calling”.. Aku biarkan handset dalam almari, lantas keluar tuk tenangkan rasa..

Sebulan telah berlalu, sejak dari kejadian hari tu, sekeping pesanan pun aku tak terima dari Mia.. Tenang gelora rasa, tapi tak nafikan kadang2 aku rindu sangat2 kat die.. Tapi setelah apa yang die buat, makin menebalkan ego aku.. Untuk redakan kerinduan aku pada Mia, aku banyakkan aktiviti dan masa aku dengan member2 aku.. Sampailah satu pagi, handset aku berdering lagi.. Ika, teman rapat si Mia dan juga merupakan adik angkat aku, telefon..

“Ika..? Pahal lak call aku pagi2 ni.. Sebelum ni tak penah call, jauh skali nak call sejak aku ngan Mia clash..” Aku biarkan, namun deringan kerap kali berbunyi, memaksa aku tuk jawab panggilan dari Ika..

“Salam, Zul.. Ko kat ne? Nape susah sangat nak angkat phone..?”

“Wkmslm.. Ye Ika, pehal pagi2 call ni? Aku kat rumah la..”

“Zul, aku ada pekara penting nak bagitau ko, sebenarnya ni amanah Mia pada aku..”

Ape bende merepek si Ika ni.. Sebenarnya sejak aku putus ngan Mia, Ika tak penah call & msg aku lagi dah.. Yela, die kan member rapat Mia, mesti memihak pada Mia.. So aku pon malas lah nak amik port dah.. Orang dah tak suka, biarlah.. Aku pun malas nak menambah serabut kepala aku..

“Ape bende ko merepek pagi2 ni.. Amanah ape lak ni, sebelum ni tak penah lak ko call aku.. Mimpi ape ko kali ni?” jawab aku ngan nada menyindir..

“Zul.. Maafkan aku, ni amanah arwah pada aku”.. Arwah? Dah makin merepek.. Gila apa si Ika ni.. “Zul.. Mia dah takde.. Mia dah kembali ke rahmatullah awal subuh tadi.. Maafkan aku Zul sebab baru skarang maklumkan pada ko..”

Ya Allah.. Aku terkedu, nafas aku bagai tersekat, nada aku pulak bisu.. Hampir gila bila aku mendengar apa yang Ika sampaikan.. Lantas aku melutut, tanpa sedar jernihan air menitis dari kelopak mata sendiri.. Sedang handset masih lagi aku genggam erat..

“Zul.. Sabar ok.. Bawak mengucap Zul.. Redhalah apa yang dah ditentukan tuhan..” sambung Ika..

“Knapa skarang Ika..?” Jawabku terketar-ketar menahan sebak yang menghempas seluruh rasa hati..

“Maafkan aku Zul.. Bukan niat aku nak sembunyikan hal sebenar.. Tahun lepas Mia masuk wad, die disahkan hidap barah jantung.. Aku memang nak bagitahu, tapi Mia menangis, merayu tak nak aku bagitahu ko.. Aku sendiri pun serba salah sangat2 Zul..”

“Ika..! Kenapa ko wat aku camni Ika.. Ko tahu kan dalam mana aku sayangkan Mia...!!” ronta aku menahan rasa sebak yang kian membakar seluruh rasa yang aku kandung selama ni..

“Zul.. Plz.. Aku sendiri tanggung beban.. Aku pon tak sampai hati.. Tapi aku dah bersumpah dengan Mia..  Zul.. Aku harap ko dapat hadir majlis pengebumian Mia lepas solat Asar nanti kat rumah parent die..”

Lantas aku matikan panggilan phone dari Ika.. Sebak rasa tak mampu ku tampung lagi.. Aku meraung sekuat hati, melepaskan segala rasa ego, kebodohan, dan keras hati yang aku pertahankan selama ni.. Badrul dan rakan2 lain bergegas meluru masuk ke kamar aku..

“Zul..! Pesal ko ni?”

“Bad..... Mia Bad... Mia dah takde..” jawab ku..

“Knape ngan Mia?” Tanya Bad lagi..

“Mia dah meninggal Bad.. Mia dah pergi Bad...!” Genangan air mata bercucuran, dah tak mampu lagi aku menahan rasa yang kian melemaskan seluruh sisa2 semangat yang aku bawa selama tanpa kehadiran Mia..

“Zul.. Mengucap Zul... Bawak bersabar Zul... Redhalah apa yang dah Allah tentukan...” Bad cuba menenangakan aku, dipeluknya erat tubuh aku yang kian lemah, menggigil menahan sejuta rasa yang makin menghancurkan segalanya yang aku pertahan dan perjuangkan..

Aku, Bad dan rakan2 yang lain bergerak bersama-sama menuju ke kediaman keluarga Mia di Baling.. Perjalanan dari Kuala Lumpur bagaikan tidak terasa.. Bahana jiwa yang luluh yang masih tak mampu menerima kenyataan dan ketentuan yang telah ditetapkan.. Kami tiba di kediaman keluarga Mia tepat jam 5 petang.. Dari dalam kereta dapat aku lihat jenazah Mia diusung keluar dari rumah..

Aku meluru, mencapai usungan keranda Mia, bersebelahan ayahandanya.. Air mata tak pernah jemu mengalir, menitis bagaikan saksi betapa luluhnya hati yang menyanyangi jasad yang diusung.. Aku menaiki van jenazah bersama ayahandanya menuju ke tanah perkuburan, sedang Bad dan yang lain menyusur dari belakang..

Tiba di tanah perkuburan, segalanya makin meragut pangkal rasa.. Tak termampu tuk diluah rasa yang ditangggung bila tanah gambut merah aku kambus ke dalam ruang persemadian Mia.. Selesai majlis pengebumian, bacaan talkin, Ika meluru ke arahku.. 

“Zul bersabarlah.. Sejak ko berpisah ngan Mia, dalam hatinya tak pernah ada lelaki lain, bagi die, ko lah yang terbaik pernah hadir dalam hati die.. Benar dulu die ade yang lain, tapi hati Mia tak pernah singgah tuk orang lain.. Mia mintak maaf sangat dengan ko dari hujung rambut ke hujung kaki.. Die betul2 menyesal sebab tinggalkan ko dulu.. Bukan die sengaja buat keputusan tu, tapi die rasakan yang ko cam dah tak pedulikan dia..” Jelas Ika pada aku..

“Aku tak pernah abaikan die, aku tak pernah lupakan die.. Mungkin sebab aku sibuk, mungkin sebab jarak antara kami, penyebab die ambil keputusan kurang bijak..” Jawab ku pada ika..

“Zul.. Satu lagi aku nak ko tahu, time ko mintak balik semula ngan Mia, bukan die sengaja tolak, tapi die taknak ko terlampau sayangkan die, dan bila tiba masa die pergi, ko makin menanggung derita..”

“Ika.. Selama ni pun aku dah cukup derita, kalaulah kami bersama, aku tak mungkin tanggung beban yang besar camni.. Aku redha..” Sambil langkah ku atur ke pusara insan yang aku sayang dan aku rindu sepenuh hati aku..

Ika menghampiri ku.. “Maafkan aku Zul..” Aku melutut menghadap pusara Mia, sedang Ika melangkah menuju ke arah Badrul, ayahanda, bonda Mia dan rakan2 yang lain.. Aku merenung sayu pusara yang masih merah dan gembur tanahnya.. Lantas fikiranku teringat akan msg2 yang pernah dihantar Mia pada aku dahulu..

[“Hope that u can forgive me.. Coz i dunt now how long i can survive here, hope it’s not to late to have ur forgiveness..”]

[“Maafkan Mia, buat masa ni Mia nak fokus pada study.. Soal tu biarlah kemudian je.. Lagipon Mia banyak nak kejar.. Zul pun msti nak atur hidup Zul jugak kan? Soal jodoh tu, kalau dah takdir kita bersama takkan lari kemana..”]

[“Zul, tentang perasaan tu kita ketepikan jela ok.. Mia Cuma nak baik dengan semua orang.. Mia tahu selama ni Mia banyak buat salah pada Zul.. Anggaplah layanan Mia ni tanda Mia ikhlas mintak maaf dari Zul sementara Mia still ada kat sini..”]

[Zul.. Maafkan Mia.. Mia tak tahu lagi dah camne nak mintak maaf ngan Zul..” ]

Kesayuan hati yang ditanggung sejak awal pagi tadi, sampai kemuncaknya.. Airmata aku titiskan disisi pusara Mia, sebagai tanda kehadiran insan yang sekian lama merinduinya.. Perlahan-lahan mulut yang pernah mengucap sayang rindu pada Mia melafaz kata yang sama buat kali yang terakhir..

“Mia... Zul sayangkan Mia.. Terlalu rindukan Mia.. Andai ini ketentuan Illahi untuk kita, Zul redha, Zul terima dengan hati yang terbuka.. Zul dah lama maafkan Mia.. Sayang... Bersemadilah dengan tenang, moga roh mu dicucuri rahmat-Nya.. Innalillah Hiwainnalillahi Rojiun.. Assalamualaikum sayangku... Mia..”

Tanpa disedari, ayahanda dan bondanya berada disisi.. “Sudahlah nak, Redhalah pemergian Mia.. Terimalah apa yang telah ditetapkan..” Ucap ayahandanya pada ku.. Lantas aku diiring  melangkah pergi dari pusara Mia.. Tiba di pintu pagar perkarangan tanah perkuburan, aku menoleh sayu kebelakang, menatap dari kejauhan pusara Mia..

Terlalu sayu, luluh seluruh jiwaku.. Dalam sebak kesayuan yang tak mampu lagi ku tanggung, buat kali terakhirnya aku alunkan.. “Selamat Tinggal Sayangku Mia.. Moga Kau Bersemadi Dengan Tenang.. Sayangku..” Begitu berat langkah ku atur meninggalkan Mia buat selama-lamanya..

“Mia.. Dulu kau tinggalkan daku bersama rasa benci.. Namun mengapa kini... Kau pergi.. Tinggalkan aku bersama kasih yang terkilan.. Moga kau tahu, betapa hatiku... Hanya untukmu..”

0 comments: