BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, January 24, 2011

Harapan Rasa Kuala

Bermula awal januari 2011, aku hadir kesini, tanah kuala yang gersang pada siangnya, dan malam dihiasi ribuan bintang, dicengkam kesejukan bahana bayu malam yang menghembus.. Langkah kuatur kususun bersama niat, hadirku disini agar memudahkan perjalanan, kerja , pendidikanku di lembah ini.. Namun sebaliknya tersembunyi suatu niat, agar ku hampir, agar ku lebih dekat, dengan seseorang yang bergelar wanita..

Si kecil, girang perilakunya, kadang pemalu wataknya, menyelindung sikap celoteh yang selama ini tersorok dari pandangan ku.. Pertemuan antara kami, bukan lah suatu yang dirancang, bukan suatu yang disengajakan, tapi aku percaya, takdir yang tentukan segalanya, walau dalam masa yang aku sindiri alpa, lalai tanpa secebis rasa menduga..

Ku mulakan maaf pada kalian yang membaca, bukan sepoyo hati ku alun rentak rasa jiwa, menjadi paparan cerita, namun sekadar mengiring rasa, mencerita suatu peristiwa, tentang sebuah rasa yang sukar ku ungkap, yang sukar ku jelaskan dengan kata2..  Julai 2009, pandangan ku dicuri seraut wajah, selembut senyuman, serancak tawa, sebuah jelingan.. Aku sedar semua bukan terhasil buat ku, namun soalnya hati tak mampu terduga...

Dari situ bermula ceritera, bercambah sebuah rasa, sedikit demi sedikit, bak tumbuh si pohonan  tanjung, dari pucuk, merebak akar, dahan kian membesar, menyokong rimbunan daunan hijau kesuburan, menantikan hadiran wangian dari cambahan bunga yang terlalu jarang musimnya.. Sengaja ku kias, kerana dalam maknanya, hanya kiasan semampu bicara, walau pendek tutur kata, namun padat menyeluruh isiannya..
Rasa yang bercambah, bertunjang dalam hati bagai ku pertaruh istana rasa.. Puteri disanjung dipuja, bukanlah  hak seraya.. Namun aku jua yang terlena, terbuai dek layanan mesra, bibit perwatakan menawan, membuat aku hanyut terpenjara dalam lembah rasa sendiri..

“Wahai kau sang puteri..
Benar aku memuja, benar aku pertaruh rasa
Apakah nanti suatu masa kan tiba
Angan ku berbuah rasa
Berharuman bunga”


Aku sedar, tidalah ku punya hak mengubah hati mu, memesong perasaanmu, Cuma harapan agar kau mengerti rasa jiwa, pertaruhan, kesanggupan, pengorbanan yang telah ku hamparkan buatmu.. Nyata kini ku buntu, diri bagai terpaku, tidak lagi aku termampu, menganjak mengubah haluan hidupku.. Yang pasti, ku kan terus menunggu, mungkin memanggil maut sendiri, atau membina taman impianku selama ini yag ku kembara mencari..

0 comments: